11 Haziran 2007 Pazartesi

Postmodernizm


Postmodernizm, modern mimaride oluşan tatminsizlikler nedeniyle 20.yy'ın ikinci çeyreğinden sonra ortaya çıkan postmodern mimari akım ile başlamış ve daha sonra bu akım sanat ve edebiyat dünyasını etkilemiştir. Böylelikle birbirini karşılıklı olarak etkilemeye başlayan sanat, mimari ve edebiyat akımları postmodern felsefeyi doğurmuştur.

Modern mimarinin belirleyici özelliği (bkz. sağdaki resim
Le Corbusier's Villa Savoye )süslemelerden yoksun, birbirine benzeyen ve son derece basitleştirilmiş bina inşaatları olmasıdır.Tarihi yapılardan ziyade, gereksiz detaylardan arınma, eldeki malzemeyi verimli biçimde kullanma ve fonksiyonelliğe önem vermek ön plandadır. Özellikle II. Dünya Savaşı ile modern mimari baskın hale gelmiş ve birbiri ardına ticari yapılar üretilmeye başlamıştır.

Postmodern mimaride ise süslemeler yeniden ortaya çıkmaya başlamış, kentin dokusu ve tarihsellik binalara işlenmiş ve yapılarda dikey olyan açılar kullanılmaya başlanmıştır. Modernizmdeki fonksiyonellik ve önceden biçimlenmiş şekiller yerine esetik, stillerin çarpışması ve her yapının kendine özgülüğü ön plana alınmıştır.

Bibbiri ardı sıra kurulan apartman blokları modern mimarinin ruhunu ve anlayışını yeterince ortaya koymaktadır esasında. Dolayısıyla felsefi açıdan modernizme bir tepkinin gelmesi son derece olağan karşılanmalı. Ancak gösterilen tepki yeterince şiddetli midir ve gerçekten neye hizmet etmektedir ? Modernizmin yeni bir soluk almasına mı, yoksa modernist anlayışın ciddi biçimde sorgulanması ve dönüştürülmesine mi? Daha tam olarak ne olduğu ve neyin karşısında durduğu dahi belli olmayan bu anlayışın sataştığı alanların çokluğu kanımca ayakta durmaya çalışma amacının bir sonucudur.

Biz yine anlamak için büyük çaba sarfettiğimiz, sarfettiğimiz enerjinin karşılığını almakta yeterince zorlandığımız postmodern felsefeyi genel hatları ile basitleştirelim :

  • Bireyselleşme ön plandadır. Yani bütünleşmeye değil parçalanmaya saygı duyar.
  • Söylem çoğulluğunu benimser. Çeşitlilikleri vurgular.
  • Mutlak değerleri savunmaz. Muğlaklık ön plandadır.
  • İnsanı bölen anlayışlarla hesaplaşır.Tek doğru egemenliğine karşı çıkar.
  • Saldırganlık vardır.
Yazıyı yeterince uzatmadan aşağıda yer lan Postmodernizm ile modernizmin karşılaştırıldığı güzel bir tablo ile bitirelim. (Kaynak Wikipedi)

Modernizm/Modernlik Postmodernizm/Postmodernlik
Hiyerarşi, düzen, merkezileştirilmiş kontrol Anarşi, düzenin yıkılması,
merkezi kontrolun kalkması
Büyük politik yatırımlar (millet-devlet, parti) Mikropolitik yatırımlar,
kurumsal güç çatışmaları,
kimlikçi politikalar
Milli kimliğin ve kültürün söylemi; kültürel ve etnik orijinler miti Lokal söylemler, büyük söylemlerin
ironik yıkımı: orijine ait mitoslarının aksi
Bilim ve teknoloji vasıtasıyla büyük ilerleme söylemi İlerlemeye şüpheyle bakmak,
teknoloji karşıtlığı
reaksiyonlar, yeni çağ dinleri
Temsilcilerin ve medyanın önündeki “gerçeğe” inanç, “orijinalin” içtenliği Aşırı realite, imaj doygunluğu, taklidîn
gerçek olandan daha güçlü olması,
gerçekte var olmayan şeylerin sunulması
ve bunların var olanlardan daha güçlü olması
Bilgide uzmanlaşma, her şeyi kapsama: ansiklopediler Kılavuzluk, bilgi yönetimi, sadece ihtiyaç
halinde bilgi, Web, İnternet
Kitle kültürü, kitle tüketimi Kültürün kitlesel olmaması
(demassified culture),
küçük pazarlar, az üretim
Medya yayını Birbirini etkileyen, müşteriye hizmet eden
medyanın dağıtımı, çok miktarda
küçük medya’ların ortaya çıkması (Network ve Web)
Merkezileşmiş bilgi Dağıtılmış, yayılmış bilgi
Yüksek ve aşağı kültür ayrımı; yüksek veya resmi kültürün normatif ve otoriter olmasında konsensüs Aşağı popüler kültür tarafından
yüksek kültür hakimiyetinin bölünmesi;
popüler ve yüksek kültürün karışımı;
pop kültürünün yeni değerler kazanması
Tam çalışmaların ve amacın sanat olması Proses, performans, üretim olarak sanat
Sanat: sanatçı tarafından meydana getirilen orijinal bir objedi Sanat: dinleyiciler ve alt kültürler
tarafından meydana getirilen
kültürün yeniden işlenmesi
Genel sınırlar ve bütünlük hissi (sanat, müzik ve edebiyatta) Melezlik, kültürlerin yeniden
birbirlerine bağlanması
New York mimarisi ve dizaynı Los Angeles ve Las Vegas mimarisi ve dizaynı
Derinlere uzanan kökler/derinlik Kök gövdeler/yüzeysellik
Niyet ve gayede ciddiyet Oyun, ironi, resmi ciddiyete tepki
Birleşmişlik duygusu, benliğin merkez olması; “ferdiyetçilik”, birleşmiş kimlik Bölünmüşlük duygusu ve
benliğin merkez olmaması,
çoklu ve çatışmacı kimlikler
Organik ve inorganik arasındaki açık farklılık, insan ve makine. Organik ve inorganik Siborg karışımı; insan-makine-elektronik
Cinsel farklılığa göre şekillenmiş güç düzeni, tek cinsiyetler, pornografinin dışlanması Çift cinsiyetlilik, pornografi
Determinizm Indeterminizm
Dünyanın anlatıcısı olarak kitap, yazılı bilgi sistemi olarak kütüphane Yazılı medyanın fiziki sınırlarının
aşılması olarak yüksek-medya,
Makine Bilgi
İlkel İleri
Nesne (object) Özne (subject)
Gerçeklik; Gerçek (realite) İsmen olmasa da fiilen var olma (virtual);
Hayal (imaj)
Maddi olan Manevi olan
Çekicilik İticilik
Kural Anarşi
Mekan Mekansızlık; Zaman
Ev Anakent (metropol)

*************
"Modern" sıfatını taşıyan insanlık utancını gizlemek için daha cesur adımlar atmak zorundadır.
*************



Hiç yorum yok: